Світський раут

На початку червня Верховна Рада прийняла в цілому Закон "Про внесення змін до деяких законів України щодо конкурентних умов виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії" (законопроект №2010д). На думку авторів, новий документ повинен повернути імідж України як надійного "майданчика" для інвестування в розвиток відновлюваної енергетики. Тут дійсно є з чим працювати.

Згідно з останнім звітом компанії Bloomberg "Ukraine in turmoil: could renewables have a future?", Ще в 2013 р в Україні були заявлені проекти об'єктів вітрової та сонячної енергетики загальною потужністю 3,5 ГВт. Це повинно було залучити близько EUR4 млрд інвестицій протягом шести років. Але, як говориться у звіті, в 2015 р вкладення коштів в об'єкти ВДЕ припинилося.

І виною тому не тільки загострення політичної ситуації, а й суперечлива держполітика у сфері регулювання "зелених" тарифів.

Ціна питання справді висока. "В Україні працюють понад 1 ГВт потужностей альтернативної енергетики. Це більше, ніж один блок АЕС. Якби ми вирішили зараз побудувати в Україні один атомний блок, нам би з держбюджету довелося виділити $8 млрд ", - відзначає Олександр Домбровський, перший заступник голови Комітету ВР з питань ПЕК, ядерної політики та ядерної безпеки.

“Зелений” тариф

Найголовніша новела Закону - знято питання про можливе скасування "зелених" тарифів як основного стимулу для інвесторів. "Ключовим є той факт, що, прийнявши законопроект №2010д, Верховна Рада ще раз підтвердила легітимність чинних" зелених "тарифів. Таким чином, спроби прихильників залежності національної енергетики від природного газу та ядерного палива дискредитувати недавно зародився в Україні сектор відновлюваної енергетики провалилися ", - говорить Андрій Конеченков, голова правління Української вітроенергетичної асоціації.

При цьому документ передбачає, що на два найближчі роки для великих наземних СЕС потужністю більше 10 МВт скасовується дія так званого пікового коефіцієнта. Як пояснює Віталій Давій, президент Асоціації учасників ринку альтернативних видів палива, у формулі розрахунку тарифу для СЕС три складові. За основу взято роздрібний тариф для споживачів II класу напруги на січень 2009 р, який множиться на коефіцієнт "зеленого" тарифу.

Ця частина формули єдина для всіх видів альтернативної енергії. Але для СЕС є третя складова - піковий коефіцієнт, який, згідно з постановою НКРЕ №1241 від 20.12.01 р, встановлений у розмірі 1,8 (він і приводив до невиправдано високих цін на їх електроенергію). Тобто закупівельні ціни на електроенергію великих СЕС знижуються майже в два рази.

"Закон дасть можливість заощадити до кінця року 1 млрд грн. і збалансувати ринок енергетики. Більше того, дозволить "вирівняти" справедливість на ринку альтернативної енергетики", - заявив міністр енергетики та вугільної промисловості Володимир Демчишин.

Втім, навіть і без пікового коефіцієнта "зелені" тарифи для сонячної енергетики в Україні залишаються одними з найвищих у Європі. Тому, як вважають аналітики, тимчасове нововведення не повинно стати серйозною перешкодою для розвитку цього сегмента енергетики.

Поряд з цим були підвищені коефіцієнти "зеленого" тарифу для електроенергії, виробленої малими гідро- і сонячними електростанціями. Крім того, крім тарифу для індивідуальних сонячних панелей з'явився і "зелений" тариф для індивідуальних (до 30 кВт) вітроустановок. Правда, як зауважив пан Конеченков, "недоліком є різниця у величині тарифу для домашніх сонячних і вітрових установок, що створює технічні складності у разі використання комбінованих вітро-сонячних систем".

А ось учасники ринку біоенергетики в першу чергу відзначили новий понятійний апарат, який відповідає європейським стандартам. Зокрема, значно розширено поняття "біомаса", що дасть можливість використовувати не тільки відходи та енергетичні культури, а й продукцію інших галузей (ті ж пелети).

"Як відходи, так і продукція інших галузей будуть вважатися біомасою в проектах, які претендують на отримання" зеленого "тарифу, що значно поліпшує умови їх впровадження", - зазначив Георгій Гелетуха, голова правління Громадської спілки "Біоенергетична асоціація України".

Місцева складова

Втім, не менш важливою для інвестиційної привабливості української відновлюваної енергетики стане і скасування обов'язкової місцевої складової. Мова йде про частку сировини, комплектуючих, послуг і робіт українського походження, розмір якої становить 50%.

Іншими словами, для інвестора створювався додатковий бар'єр: під існуючі в Україні технології залучити кошти найчастіше неможливо, а при порушенні встановленого розміру місцевої складової і використанні імпортних комплектуючих неможливо отримати "зелений" тариф. Операторам з великими труднощами вдавалося "вибирати" квоту за рахунок максимального збільшення в кошторисі частки робіт, місцевих будматеріалів і т.д.
Замість цього розробники нового документа взяли на озброєння досвід регулювання локалізації виробництва Італії. Тобто правило "місцевої складової" скасовується і замість нього вводиться стимулюючий коефіцієнт до "зеленого" тарифу при використанні вітчизняного обладнання: в розмірі 5%, якщо локалізація становить 30%, або 10%, якщо локалізація - 50%, розповів старший партнер юридичної фірми "Астерс" Армен Хачатурян.

Крім того, як зазначили в "Астерс", новий Закон прибрав ще один "камінь спотикання" на шляху інвесторів. Згідно з документом, підключення нового об'єкта альтернативної енергетики до мережі більш не зажадає включення проекту в 10-річний План розвитку Об'єднаної енергетичної системи України (це правило діяло для всіх об'єктів потужністю більше 5 МВт). Відомі випадки, коли готові об'єкти не підключали до мережі по два-три роки.

За матеріалами: www.business.ua